Thursday, May 31, 2007

Σπέτσες αυθαίρετη καταστροφή του λιμενοβραχίονα στο λιμάνι της Ντάπιας




Την Δευτέρα 21 Μαίου 2007 άρχισαν εργασίες από το Λιμενικό Ταμείο Σπετσών στον λιμενοβραχίονα του Ποσειδωνίου στο λιμάνι της Ντάπιας (πράσινος φανός). Βαρύ κρουστικό εκσκαφικό έσπασε την επιφάνεια του μώλου σε όλη του την έκταση περίπου 1,5 στρέμμα και σε βάθος 0,40 μέτρα περίπου. Αφαιρέθηκε ο στύλος του πράσινου φανού.
Στο Λιμεναρχείο Σπετσών δεν υπήρχε κατατεθειμένη κάποια μελέτη ή έγκριση για το έργο και παρόλαυτά το Λιμεναρχείο είχε επιτρέψει τις εργασίες που είχαν αρχίσει και συνεχιζόντουσαν τις μεσημβρινές ώρες.
Την Τρίτη 22 Μαίου και παρά τις επανειλλημένες οχλήσεις προς το Λιμεναρχείο Σπετσών δεν υπήρχαν οι απαραίτητες άδειες και εγκρίσεις που υποχρεώνεται κατά τον νόμο να προσκομίσει το Λιμενικό Ταμείο Σπετσών στο Λιμεναρχείο, ώστε να είναι νόμιμες οι εργασίες και ο υποδιοικητής του Λιμεναρχείου δικαιολογούσε την κατάσταση ότι όλα τα απαιτούμενα έγγραφα υπάρχουν, αλλά δεν τα έχουν φέρει από το Λιμενικό Ταμείο Σπετσών.
Σε τηλεφωνική επικοινωνία με την Υπηρεσία Αναγγελιών του Πολεμικού Ναυτικού διαπίστωθηκε ότι δεν είχε ενημερωθεί μέχρι και την Τετάρτη 23 Μαίου από το Λιμεναρχείο, όπως αυτό όφειλε να πράξει για την αχρήστευση του λιμενοβραχίονα λόγω έργων και την απουσία της σήμανσης (πράσινος φανός) στον μώλο.

Για μεγάλα έργα απαιτούνται εκτός από τις εγκεκριμμένες άδειες και μελέτες περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων όπως ορίζει η νομοθεσία και οι οδηγίες της ΕΕ.
Οι Σπέτσες προστατεύονται με ΦΕΚ 352/31-5-1967 ως διατηρητέο μνημείο και τόπος ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, για οποιαδήποτε εργασία θα έπρεπε να υπάρχουν εγκρίσεις από την Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων Αττικής και από την Εφορεία Εναλείων Αρχαιοτήτων. Πρέπει να σημειωθεί ότι το λιμάνι της Ντάπιας βρίσκεται σε μικρή απόσταση περίπου 1 μίλι από την Πελοπόννησο και για αυτό δεν παρουσιάζει προβλήματα στη προσέγγιση των καραβιών ακόμα και με πολύ κακές καιρικές συνθήκες.
Για ένα τέτοιο λιμενικό έργο θα έπρεπε να έχουν ενημερωθεί οι υπηρεσίες και να υπάρχουν τα απαραίτητα (προυπολογισμός, σχέδια, ανάθεση κλπ) των όποιων έργων κατατεθειμένα και να έχουν δοθεί όλες οι απαραίτητες εγκρίσεις και άδειες από το ΥΠΠΟ τη Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοίας του ΥΕΝ, τη Διεύθυνση Λιμενικών Υποδομών του ΥΕΝ και να έχει ενημερωθεί εγκαίρως η Υπηρεσία Φάρων του Πολεμικού Ναυτικού. Μετά από τηλεφωνική επικοινωνία με όλους τους αρμόδιους των παραπάνω υπηρεσιών διαπίστωθηκε ότι δεν είχαν ενημερωθεί κατατέθηκαν εγγραφες καταγγελίες στις παραπάνω υπηρεσίες. Την Τετάρτη 23/5/2007 το απόγευμα κατέπλευσε εξέδρα με θαλάσσιο εκσκαφικό που έδεσε στον μώλο Ποσειδωνίου για να πάρει μέρος στις όποιες εργασίες και στην εκβάνθυση.
Σχετικά με το θέμα του Λιμανιού Ντάπιας το 2004 το βαθυσκάφος του ΕΜΠ με αφορμή κάποιες επισκευές βρήκε τα ίχνη του παλαιότερου λιμανιού. Για αυτό τον λόγο συνέστησε οι επισκευές να γίνουν στα κρηπιδώματα και να μη γίνουν παρεμβάσεις που θα βλάψουν το παραδοσιακό χαρακτήρα του νησιού, τα παλιά κρηπιδώματα και τις ανοδομές. Υπεύθυνος ήταν ο κος Γουλουμής νυν καθηγητής του ΕΜΠ. Την άποψη του ΕΜΠ υιοθετούν και οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ.
Η Α' φάση των επισκευών έγινε μετά από κατάθεση της μελέτης και τις εγκρίσεις των υπηρεσιών που προαναφέρθηκαν με κόστος περίπου 250.000 ενώ για την Β' φάση που είχε προυπολογιστεί περίπου στο ίδιο ποσό δεν είχε γίνει μελέτη που θα απαιτούσε και πάλι τη χρήση του βαθυσκάφους ώστε να μελετηθούν όλοι οι παράμετροι του έργου (θαλάσσια ρεύματα, ανάγκες στήριξης, κλπ).
Αντί για την δεύτερη φάση των επισκευών, το 2006 έγινε από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σπετσών απευθείας ανάθεση μελέτης κατασκευής νέου λιμανιού, σε κάποιο ιδιωτικό γραφείο μελετών ιδιοκτησίας Σιώρη αν δεν κάνω λάθος .
Η μακέτα του νέου λιμανιού για την Ντάπια του ιδιωτικού γραφείου, παρουσιάστηκε από τον Νομάρχη Πειραιά κο Μίχα και τον Δήμαρχο Σπετσών κο Ε. Κονταξάκη στη Καποδιστριακή Λέσχη Σπετσών στις αρχές του 2007. Παρουσιάστηκαν τα σχέδια ενός λιμανιού μεγάλων διαστάσεων και πρόβλεψη μαρίνας, που θα αλλοιώσει το παραδοσιακό χαρακτήρα του νησιού το οποίο είναι ιστορικού και τουριστικού ενδιαφέροντος τονίζοντας προς το ακροατήριο ότι αυτό το έργο πρόκειται να υλοποιηθεί.
Γνωρίζοντας ο Νομάρχης και ο Δήμαρχος Σπετσών τις δεσμεύσεις και τις πρόνοιες που πρέπει να έχει η όποια επισκευή και ταυτόχρονα προστασία του λιμανιού της Ντάπιας για να προστατευτεί ο παραδοσιακός χαρακτήρας του νησιού, στον προυπολογισμό του 2007 προτάθηκε με πιθανότητα ενδεχόμενου δόλου για παραπλάνηση του Νομαρχιακού συμβουλίου και τελικά εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία (συμπολίτευση) το υπέρογκο ποσό ύψους 18.500.000 ευρώ ως "προστασία και επισκευή κρηπιδωμάτων και μόλων λιμένα Σπετσών", δηλαδή ένα ποσό τριάντα φορές περίπου πιο ακριβό από ότι είχε προυπολογισθεί συνολικά η επισκευή του λιμανιού Ντάπιας πρόσφατα από το ΕΜΠ. Αυτό το ιλιγγιώδες ποσό που ενέκρινε η Νομαρχία Πειραιά ανταποκρίνεται στη κατασκευή νέου λιμένα μεγάλων διαστάσεων και όχι σε προστασία και επισκευή κρηπιδωμάτων και μόλων όπως ζητήθηκε από το Νομαρχιακό Συμβούλιο.